عدالت قاضی و شاهد در فقه امامیه |
... |
عنوان پایان نامه:
عدالت قاضی و شاهد در فقه امامیه
نام و نام خانوادگی: ثریا جاویدان
نام رشته: فقه و اصول
موضوع: عدالت قاضی و شاهد در فقه امامیه
استاد راهنما: حجت الاسلام و المسلمین جناب آقای دکتر رضا الهامی
استاد مشاور: حجت الاسلام و المسلمین جناب آقای دکتر مهدی قهرمان
استاد داور: حجت الاسلام و المسلمین جناب آقای دکتر حیدر باقری اصل
تاریخ دفاع: 1394/11/05
چکیده:
صفت عدالت یکی از امور مهمی است که در کمال انسان نقش بسزایی دارد؛ از امامت جماعت گرفته تا مرجعیت تقلید و حکومت داری و سیستم قضایی همه بر محور عدالت قاضی و شاهد، استوار است. عدالت در لغت به معنای راستی و دادن حق به ذی حق می باشد. و در باب معنای اصطلاحی در هر یک از علوم تعاریف خاصی در مورد آن وجود دارد، ولی از آنجا که در ابواب مختلف فقه اسلامی نقش ویژه ای دارد از این رو فقهای امامیه به شناخت مفهوم عدالت همت گماشته اند ولی با این حال درماهیت، و شرایط تحقق آن دچار اختلاف شده اند؛ برخی عدالت را از قبیل ملکه نفسانی دانسته اند، خواه ناشی از عدالت باشد یا نه، یعنی شخص متصل به عدالت باشد یا نباشد، و برخی آن را انجام واجبات و ترک محرمات دانسته اند برخی آن را حسن ظاهر دانسته و برخی نیز شرط مسلمانی را عدالت به شمار آورده اند. «به این معنا که شخص اگر مسلمان باشد متصف به عدالت است» برخی نیز مروت را در عدالت شرط دانسته اند. و هر یک برای اثبات ادعای خویش و اعتبار آن در قاضی و شاهد ادله خاصی ارائه کرده اند و ترک گناهان کبیره وعدم اصرار بر صغیره و انجام واجبات الهی و ترک محارم الهی را از عناصر معتبر در عدالت دانسته اند.
این پایان نامه درصدد آن است که ضمن بررسی اقوال مختلف فقها و ادله ایشان بیانی روشن از چیستی عدالت در قاضی و شهادت در فقه امامیه و شرایط حصول و بقاء آن را ارائه نماید همچنین روشن کند که عدالت از کدام یک از طرق، همچون علم قاضی، شهادت عدل واحد، حسن ظاهر قابل احراز می باشد و اینکه اصل درمومنین عدالت است یا عدم آن، و نیز اگر در عدالت شخصی که قبلاً عدالت او احراز گردیده شک شود بنا را بر بقا عدالت بر چه باید گذاشت؟
کلیدواژه:
عدالت، قاضی، شاهد، فقه امامیه، اثبات عدالت، سلب عدالت
فرم در حال بارگذاری ...
[دوشنبه 1395-05-25] [ 12:52:00 ب.ظ ]
|