مؤسسه آموزش عالی الزهراء سلام الله علیها خواهران تبریز( سطح 3)
گزارش جلسه ی هفتم سیرمطالعاتی
تفسیر و علوم قرآنی

 

موضوع انجمن: علوم قرآن- تاریخ قرآن                                                  منبع مطالعاتی: تاریخ قرآن آیت الله معرفت

تاریخ جلسه: 94/10/29 تعداد اعضاء: 14نفر                                 استاد محترم: جناب آقای دکتر اسماعیل دخیلی

محدوده بحث: ازص 44 ” اولین آیه و سوره ” تا ص 65 سر” آیات استثنایی”


چکیده بحث

نگارش قرآن
گویش قرآن معجزه است ولی نگارش آن در قرن های بعدی کامل شده است. اعجاز قرآن شفاهی است کتبی نیست و کسی ادعا نکرده که قرآن کتبی معجزه است. در واقع قرآن برای سهولت دسترسی آیندگان به آن نگاشته می شد.
در زبان ها بین گویش و نگارش تفاوت است به عنوان مثال کشور ترکیه گویش خود را تغییر نداده است ولی نگارش خود را تغییر داد. در حالی که قرآن در زبان های مختلف، نگارش خود را حفظ کرده است و این به ماندگاری قرآن کمک می کند.
اعراب گزاری قرآن برای سطح عموم مردم باعث خواندن و ترجمه دقیق می شود. در کتب تخصصی عربی این اعراب گزاری به طور معمول صورت نمی گیرد.


غلط های املایی
در کتاب تاریخ قرآن استاد معرفت، به برخی غلط های قرآنی اشاره شده است. با این وجود دستکاری کتابت قرآن با هدف تصحیح این اغلاط، اجازه داده نشده است. چه بسا چنین اجازه ای، سندی برای تحریف قرآن می شد. غلطهای املایی در کتابت قرآن به خاطر ضعف خط نیست بلکه دلایلی دارد:

  • هنرنمایی خوش نویسان:

خوش نویسان برای هنرنمایی برخی تغییرات را در نگارش انجام دادند. خط زیبا شد ولی نسل های بعدی با مشکل خواندن مواجه شدند.

  • تغییر نگارش رایج:

نگارشی که در یک دوره رایج بود در دوره بعد تغییر می کرد و این باعث شده است نگارش دوره قبل غلط تلقی شود. مانند تغییر بندۀ خدا به بنده ی خدا

 

نوشته شده توسط:رقیه رزمجو

موضوعات: سیرمطالعاتی تفسیر و علوم قرآن  لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...