عنوان پایان نامه:

مبانی، شروط و احکام اجرت‌المثل زوجه از دیدگاه فقه امامیه و حقوق موضوعه ایران
 

 

نام و نام خانوادگی: فاطمه شاه محمدی                                                                        

نام رشته: فقه و اصول

موضوع: مبانی، شروط و احکام اجرت‌المثل زوجه از دیدگاه فقه امامیه و حقوق موضوعه ایران

استاد راهنما: حجت الاسلام و المسلمین جناب آقای دکتر حیدر باقری اصل

استاد مشاور: حجت الاسلام و المسلمین جناب آقای دکتر ناصرفروهی

استاد داور:  سرکار خانم دکتر معصومه گلگیری

تاریخ دفاع: 1393/02/09

 

 

 

چکیده:

 اگر زوجه به غیر از وظایف زناشویی به دستور زوج کاری انجام دهد، با وجود برخی شرایط مستحق دریافت اجرت‌المثل می‌شود. تا قبل از سال 1371 که تبصره6 قانون اصلاح مقررات مربوط به طلاق به تصویب مجمع تشخیص مصلحت نظام رسید، قانون روشنی در مورد دریافت اجرت‌المثل کارهای زوجه وجود نداشت. با تصویب این تبصره، برای اولین بار اصطلاح اجرت‌المثل در روابط زوجین به طور خاص وارد ادبیات حقوق کشور شد.

تحقیق حاضر به قانون قبلی و جدید اجرت‌المثل ایام زناشویی به طور مبسوط پرداخته و مبانی، شروط و احکام اجرت‌المثل زوجه از منظر فقه امامیه و حقوق موضوعه ایران را مورد تفحص قرار داده است.

ادله مورد بحث در مورد اجرت‌المثل ایام زناشویی عبارتند از قاعده احترام به عمل انسان، نفی ضرر، شروط ضمن عقد، قاعده استیفاء. ضمنا شرایط اجرت‌المثل ایام زناشویی در فقه امامیه و حقوق موضوعه ایران به طور مجزا بحث شده است. شرایطی که درخصوص استحقاق و مطالبه اجرت‌المثل ایام زناشویی در حقوق موضوعه ایران در پایان نامه حاضر بحث شده است بدین قرارند: انجام کارها به دستور شوهر، عدم قصد تبرع، عدم وجود شرط مالی در ضمن عقد، عدم درخواست طلاق از سوی زوجه، نبودن طلاق ناشی از تخلف زن از وظایف همسری و سوء اخلاق و رفتار وی. در قسمت احکام اجرت‌المثل ایام زناشویی به نظر فقها و مراجع تقلید و رویه قضایی دادگاهها درخصوص اخذ اجرت‌المثل ایام زناشویی پرداخته شده است.

 

کلید واژه‌ها : اجرت‌المثل، تبرع، زوجه، احترام مال مسلم، فقه امامیه، حقوق موضوعه ایران

موضوعات: پایان نامه سطح 3, رشته فقه و اصول  لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...