سیر مطالعاتی انجمن پژوهشی |
... |
مؤسسه آموزش عالی الزهراء سلام الله علیها خواهران تبریز( سطح 3)
گزارش نخست سیرمطالعاتی
تفسیر و علوم قرآنی
|
چکیده مباحث
جایگاه علوم قرآن نسبت به معارف قرآنی: مثل جایگاه منطق نسبت به فلسفه است.
افسانه غرانیق:
سلمان رشدی به این بحث بیشتر پرداخته و خمیر مایه اصلی کتابش افسانه است؛ زیرا مطالبش را از تاریخ طبری اخذ کرده، تاریخ طبری هم به سید بن عمر اعتماد کرده و از او نوشته است؛ سید بن عمر شاعر و محقق بوده که عمداً موارد زیادی از تاریخ اسلام را جعل کرده، طبری نیز بدون توجه به جعل او، وارد کتابش کرده است. بررسی اجمالی ترجمه آیات اول سوره نجم این افسانه را رد میکند. زیرا این سوره توسط جیرئیل نازل نشده پس جایی برای افسانه غرانیق باقی نمی ماند.
بررسی اجمالی ترجمه آیات اول سوره نجم :
- “ضلّ": گمراهی در عمل(مقدمه) غوی: گمراهی در اندیشه(نتیجه)
- ” ذو مرّه” : قدرتمند
- “وهو بالافق الاعلی” : خدا دست نایافتنی بود برای دست یافتنی بودن خودش را نزدیک کرد: ” ثم دنی فتدلی”
دلایل اینکه فاعل ” علّمه ” در سوره نجم خداست:
- دلیل قرآنی: در آیاتی تعلیم پیامبر(ص) به خدا نسبت داده شده است. از جمله: ” الرحمن علی العرش استوی"؛ “الذی عَلّم بالقلم"؛ “ویعلّمهم الکتاب و الحکمه". همچنین کلمه” استوی” در آیه ” الرحمن علی العرش استوی” به خدا نسبت داده شده است؛ پس در این آیه هم به خدا نسبت داده می شود.
- دلیل عقلی: نامه رسان(جبرئیل) با معلم(خدا) خیلی فرق دارد. مقام علمی پیامبر(ص) از جبرئیل بالاتر بود و جبرئیل نمی توانست معلم پیامبر(ص) باشد.
- دلیل روایی: در ادعیه ” شدیدالقوی” صفت خداست نه صفت حضرت جبرئیل
امّی بودن پیامبر (ص):
امی در آیه 75 سوره مبارکه آل عمران در تقابل با اهل کتاب آمده است. از این تقابل به دست می آید “امیّون” کتاب آسمانی نداشتند و دین آسمانی به ایشان هنوز آموزش نازل نشده بود. در کتاب انجیل نیز ترجمه این واژه ببه طوردقیق چنین آمده است که مردم دو دسته اند: یا مسیحی یا امّی. پس امی بودن پیامبر (ص) به معنای بی سواد بودن ایشان نیست. فقط ایشان کتابت نمی کردند.
دستاورد جلسه:
موضوع یابی: بررسی تحلیلی امّی بودن پیامبر صلی الله علیه و آله و سلّم
نوشته شده توسط: رقیه رزمجو
فرم در حال بارگذاری ...
[دوشنبه 1395-03-10] [ 11:22:00 ق.ظ ]
|