موضوع انجمن: علوم قرآن- تاریخ قرآن

منبع مطالعاتی: تاریخ قرآن آیت الله معرفت

تاریخ تشکیل جلسه: 95/08/04

محدوده بحث: افسانه غرانیق

استاد محترم: جناب آقای دکتر اسماعیل دخیلی

تعداد اعضاء: 9نفر

 

محدوده بحث: افسانه غرانیق


چکیده ی بحث:


در افسانه غرانیق ادعا شده است در هنگام نزول آیات نخستین سوره مبارکه نجم شیطان در وحی دخل و تصرف کرده و این آیات شیطانی را داخل کرده است: ” تِلکَ الغرانیقُ العُلی و إِنّ شَفاعتَهنَّ لَتُرجی". سلمان رشدی این آیات شیطانی را از طبری نقل کرده، طبری هم از فردی به نام عبدالله بن سبا نقل کرده است. در بررسی رجالی فردی به نام عبدالله بن سبا وجود خارجی نداشته است.
در ترجمه سوره نجم نکاتی هست که باید مورد توجه قرار گیرد:

  • خدای متعال می فرماید : این هم صحبت شما سرگشته و گمراه نشده( ضلّ:بیراه، غوی: گمراه) و از روی هوا سخن نمی گوید. این سخنان فقط وحیی است که بر او نازل می شود.
  • ” علّمه شدید القوی": فاعل علّم خود خدای سبحان است، نه حضرت جبرئیل زیرا به قرینه صفت شدید در قرآن و در دعای رجب به طور قطع فهمیده می شود که صفت شدید صفت خاص خداست نه جبرئیلذو مرّه فاستوی: معنی ذومرّه: خرد استوار و اندیشه ای وارسته، تیز هوشی و پختگی اندیشه، رأی و عقل کامل؛ که این صفت خداست. معنی استوی: با تمام مشتقاتش در مورد غیر خدا بکار نمی رود.
  • راز سجده دار بودن سوره مبارکه نجم همین است که وحی بین خدا و رسول اوست.
  • ” افرأیتم اللات و العزی": بت پرستان صفات خدا را مؤنث کرده و به بت ها نسبت می دادند: مؤنث اله: لات، مؤنث عزیز: عزّی، مؤنث منان: مناه

 

نتیجه بحث:
جایگاه وحی عقل است و پیامبر موجودی عقلانی است. در قوه عقل راهی برای تصرف شیطان نیست. زیرا شیطان موجودی خیالی است و عقلانی نیست؛ ازین روی راه نفوذ شیطان در قوه خیال فقط می تواند باشد.
یکی از مراحل رشد قوه خیال شهود است و این شهود می تواند شهود حق باشد یا شهود باطل؛ به عنوان مثال آقای محمد علی باب که کتاب هزار صفحه ای أقدس در عرض سه شب در مکانی بسته و به تنهایی به نگارش در آورد ادعا کرد وحی است در حالی که این شهودات جایگاهش خیال بوده است و از شطحیات است.

نوشته شده توسط: سرکار خانم نسرین نقدی، طلبه سطح 3 تفسیر ورودی 95

موضوعات: سیرمطالعاتی تفسیر و علوم قرآن  لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...