انجمن پژوهشی حوزه علمیه الزهراء سلام الله علیها سطح 3 خواهران تبریز
 
 


آبان 1395
شن یک دو سه چهار پنج جم
 << < جاری> >>
1 2 3 4 5 6 7
8 9 10 11 12 13 14
15 16 17 18 19 20 21
22 23 24 25 26 27 28
29 30          





جستجو




رتبه

     



    موضوع انجمن: علوم قرآن- تاریخ قرآن

    منبع مطالعاتی: تاریخ قرآن آیت الله معرفت

    تاریخ تشکیل جلسه: 18/08/95

    محدوده بحث: نزول قرآن

    استاد محترم: جناب آقای دکتر اسماعیل دخیلی

    تعداد اعضاء: 9نفر

     

     

    محدوده بحث: نزول قرآن


    چکیده ی بحث: بررسی معنایی واژگان پرتاب، سقوط، فرق، إرسال، نزول، تنزیل


    پرتاب: انرژی دادن به چیزی در افتادن آن؛ فرستادن همراه با إعمال انرژی
    سقوط: افتادن خارج از کنترل؛ فرستادن بدون کنترل در افتادن آن
    فرق: جدا کردن و دسته بندی؛ در مئرد قرآن صادق است و مقدمه نزول قرآن است. قرآن یک چیز واحد بوده که خدا آن را دسته بندی و تبدیل به سوره و آیه کرده است.
    إرسال: تغییری در شیء ارسالی ایجاد نمی گردد و صرفا مکان در ارسال و دریافت تغییر می کند.؛ فرستادن بدون تغییر. إرسال در مورد رسالت پیامبران صادق بوده است و در وجودشان تغییری صورت نگرفته است.
    نزول: فرستادن همراه با تغییر است. مثل نزول باران که بخار تبدیل به آب می شود. نزول در همه حال به طور کامل تحت کنترل فرستنده اش است مثل نزول قرآن که ” حبل ممدود من السماء إلی العبد” طنابی که یک سرش دست خداست و از کنترل او خارج نمی شود.
    تنزیل: همان مفهوم نزول است و در مورد قرآن صادق است.

    نوشته شده توسط: سرکار خانم نسرین نقدی، طلبه سطح 3 تفسیر ورودی

    موضوعات: سیرمطالعاتی تفسیر و علوم قرآن  لینک ثابت
    [چهارشنبه 1395-08-26] [ 01:18:00 ب.ظ ]




    موضوع انجمن: علوم قرآن- تاریخ قرآن

    منبع مطالعاتی: تاریخ قرآن آیت الله معرفت

    تاریخ تشکیل جلسه: 95/08/11

    محدوده بحث: نفوذ شیطان در قوه خیال

    استاد محترم: جناب آقای دکتر اسماعیل دخیلی

    تعداد اعضاء: 9نفر

     

    محدوده بحث: نفوذ شیطان در قوه خیال


    چکیده ی بحث:


    شطح به معنای حرکت است. وقتی ذهن به شدت فعال می گردد و قوه خیال به رشد می رسد، این حالت درونی فعال می شود. معمولا این شطحیات به شعراء و افرادی که قوه خیال خود را تقویت کرده اند وارد می شود. حضرت امام خمینی رضوان الله تعالی علیه شطح گویی را نقصان در سیر و سلوک یک سالک می دانند و راه عبور سالم از قوه خیال و راهیابی به تکامل و سیر و سلوک را در داشتن استادی همراه، می دانند. زیرا باید کسی باشد که دست سالک را بگیرد و از این مرحله شطح عبور دهد؛ این اساتید هم حضرات معصومین علیهم السلام هستند و در غیاب ایشان کسی که به نوعی از معصوم یاد گرفته باشد.
    در این صورت هست که قوه خیال رشد کرده و به عنوان نردبانی برای تکامل سیر و سلوک، یک دارایی محسوب می شود. انسان با تلاش و سیر و سلوک می تواند از عقل صرف(هیولانی) عبور کرده و به عقل پیشرفته به نام عقل مستفاد برسد.
    توضیح اینکه قوه عقل ابتدا از عقل هیولانی شروع می شود. و حالت بالقوه دارد.
    مرحله دوم عقل، عقل بالملکه نام داردکه انسان میتواند از معلومات مجهولات خود را کشف کند.
    مرحله سوم: عقل بالفعل، تکامل عقل انسان است.
    مرحله چهارم: عقل مستفاد که انسان های کامل به این سطح می رسند و می توانند با فرشتگان که عقل فعال نام دارند ارتباط برقرار نمایند.

    نوشته شده توسط: سرکار خانم نسرین نقدی، طلبه سطح 3 تفسیر ورودی 95

    موضوعات: سیرمطالعاتی تفسیر و علوم قرآن  لینک ثابت
     [ 12:34:00 ب.ظ ]