انجمن پژوهشی حوزه علمیه الزهراء سلام الله علیها سطح 3 خواهران تبریز
 
 


اردیبهشت 1403
شن یک دو سه چهار پنج جم
 << <   > >>
1 2 3 4 5 6 7
8 9 10 11 12 13 14
15 16 17 18 19 20 21
22 23 24 25 26 27 28
29 30 31        





جستجو




رتبه

     



    عنوان پایان نامه

    اخلاق حرفه اي مفسران

     

      نام و نام خانوادگی: وحيده احمد پور                                                  

    نام رشته: تفسير و علوم قرآن

    موضوع: اخلاق حرفه اي مفسران

     استاد راهنما: حجت الاسلام و المسلمین جناب آقای سيد ضياءالدين

    استاد مشاور: حجت الاسلام و المسلمین جناب آقای يقوب قاسمي خوئي

    استاد داور: حجت الاسلام و المسلمین جناب آقای دکتر محمد علي نوروزي قزويني                      

    تاریخ دفاع: 1396/02/16

     

     

     

     

     

     چکیده:

    قرآن كريم، كتاب خداست و از طرف او براي هدايت بشر فرستاده است تا همه ي مسلمانان با بهره گيري از اين برنامه ي جامع و كامل، به هدف مطلوب كه همان ” بندگي خداست” نائل گردند؛ چرا كه هدف از خلقت انسان ها ” بندگي پروردگار” مي باشد. محتواي قرآن به گونه اي است كه، هر كس به مقدار توانايي درك خود، مي تواند از اين خوان گسترده الهي بهره مند شده و آن را در زندگي خود جاري و ساري سازد. لذا براي بهره مندي بيشتر از آن بايستي آيات برا ي آنان قابل فهم باشد. فهم قرآن نياز به علم تفسير دارد كه لازمه اين امر، رعايت اخلاقياتي است كه ارتباط مستقيم و تنگاتنگ با تفسير آيات قرآن دارند. در اين نوشته، منظور از اخلاق حرفه اي در تفسير، آن دسته از اخلاقياتي است كه امر تفسير بدون رعايت آن ها، منجر به انتقال نادرست مقاصد الهي از آيات مي شود. رعايت «اخلاق حرفه اي» در تفسير آيات قرآن كريم، هم از لحاظ عملي و هم از لحاظ علمي، مصاديقي دارد كه عبارتند از: بايدهاي باور محور، علم محور و عمل-محور كه هر كدام از اين بايدها، زيرمجموعه هاي خود را دارا مي باشند. با توجه به اهميت اخلاق در تفسير بايستي اين بايدها به طور مطلوب توسط شخص مفسر رعايت گردند. در مقابل اين الزامات اخلاقي، آسيب هايي هم هستند كه وجود آن ها در تفسير، باعث انتقال نادرست مقصود اصلي خدا از آن آيات است و موجبات شقاوت ما را فراهم مي سازد. اين آسيب ها نيز به نوبه ي خود مصاديقي دارد. مانند: اخذ باطن گرايي و ظاهرگرايي افراطي در تفسير آيات قرآن، منافات داشتن تفسير قرآن با سنت قطعي، تحجرگرايي در تفسير و … .

    كليدواژه ها: اخلاق، حرفه، اخلاق حرفه اي، مفسر، تفسير

     

    موضوعات: پایان نامه سطح 3, رشته تفسیر و علوم قرآن  لینک ثابت
    [چهارشنبه 1397-05-17] [ 11:30:00 ق.ظ ]




     عنوان پایان نامه

    مستندات قرآني مناظرات امام رضا عليه السلام

     

     

     

     

     نام و نام خانوادگی: عزيزه سعادتمند                                                   

    نام رشته:تفسير و علوم قرآن

    موضوع: مستندات قرآني مناظرات امام رضا عليه السلام

    استاد راهنما: حجت الاسلام و المسلمین جناب آقای دکتر محمد سبحاني يامچي

    استاد مشاور: حجت الاسلام و المسلمین جناب آقای دکتر قربانعلي كريم زاده قراملكي

    استاد داور: حجت الاسلام و المسلمین جناب آقای دکتر علي اسدي                        

    تاریخ دفاع: 1396/07/20

     

     

     

    چکیده:

        ائمه معصومین علیهم السلام به عنوان جانشینان پیامبر خاتم حضرت محمد صلی الله علیه وآله مبیّن وترجمان قرآن، نقش حفظ دین اسلام از تحریف وتبیین درست باورهای دینی را بر عهده دارند. همچنین برخوردار از علم لدنی و خُزّان علم الهی هستند،که با عرضه­ی رفتار وگفتارآنها به قرآن به عنوان ثقل اکبر، همتایی این دو (ثقلین) بیشتر و بهتر درک می­شود. در نگاه شیعه، امامان همگی نوری واحدند و پاکانی هستند که به درک حقیقت لدی الله قرآن رسیده­اند. ولی با توجه به شرایط وضرورتهای زمان و مکان، هر کدام در یک یا چند ویژگی برجسته اند. در این میان حضرت امام رضا علیه السلام به دلیل ویژگیهای اجتماعی– سیاسی زمان خویش به عنوان اینکه یگانه­ی عصر خویش در علم و فضیلت و تقوا بودند، عالم اهل بیت لقب گرفتند. ایشان موقعیت خاصی داشتند که با عالمان ادیان و مذاهب مختلف مناظره وگفتگو نمایند و به سوالات و شبهات مهم اعتقادی آنها پاسخ گویند. در همه مناظرات که درباره مباحث اعتقادی (توحید، عصمت انبیاء علیهم السلام، فضایل اهل بیت علیهم السلام و…)بود، عالمانه پیروز میدان بودند. باتوجه به اینکه یکی از روش های امام در تعظیم وبزرگداشت و اعتبار قرآن، این بود که در بسیاری از مناظره­ها و بحث های علمی به آیات قرآن استدلال می کردند، البته در مواردی که با افراد غیر مسلمان مناظره می­کردند از بحث­های عقلی برای اثبات و درستی حقایق بهره می­بردند. آن استدلالها نیز ریشه در آیات و آموزه های قرآن کریم دارد که در این تحقیق، با تفکیک مناظرات بر حسب موضوع، مستندسازی قرآنی صورت گرفته است و برای بیانات اصلی امام علیه السلام از آیات و دلایل قرآنی سندی ارایه شده است.

    واژگان کلیدی : قرآن کریم، امام رضا علیه السلام، مستندات قرآنی، توحید، عصمت، نبوت.

     

    موضوعات: رشته تفسیر و علوم قرآن  لینک ثابت
    [چهارشنبه 1397-04-13] [ 11:37:00 ق.ظ ]




    عنوان پایان نامه

    سيماي اجتماعي مومنان در قرآن

     

     

                                                           

     

    نام و نام خانوادگی: الهام بهشتي نيا

    نام رشته: تفسير و علوم قرآن

    موضوع: سيماي اجتماعي مومنان در قرآن

    استاد راهنما: حجت الاسلام و المسلمین جناب آقای دکتر حميد محمدي راد

    استاد مشاور: حجت الاسلام و المسلمین جناب آقای دکتر عمران عباسپور

    استاد داور: حجت الاسلام و المسلمین جناب آقای دکتر سيد ضياء الدين عليا نسب       

    تاریخ دفاع: 1395/09/24

     

     

     

     

     

     

    چکیده:

     از آن حیث که انسانها برای رهایی از خود و رسیدن به فضای باز توحیدی ناگزیر از زندگی در صحنه اجتماع و تعامل با همنوعان خود می­باشند؛ و روح انسانی در صحنه اجتماع بالندگی بیشتری پیدا می­کند. مومنان حقیقی کسانی هستند که در تمام کارها و سخنان خود هدفی صحیح دارند و از زندگی در صحنه اجتماع نیز هدف ایشان رسیدن به فلاح و رستگاری ابدی است. قرآن ویژگی­ها و خصوصیات مومنان را که در محیط جامعه و در برخورد با همنوعان بیان شده نموده است. تا در سایه عمل به این فرامین در مرحله اول خود افراد از تسلیم شدن به وضع رخوت و سستی و رکود معنوی محفوظ بمانند و سپس جامعه به راه و روش­های هدایتگرانه و وضع مطلوب برسد. نوشتار حاضر با روش کتابخانه­ایی در نهایت به این نتیجه رسیده است که قرآن برخی صفات اخلاقی از قیبل امانت داری، وفای به عهد و پیمان، و برخی اوصاف عبادی از قبیل برگذار کننده نماز با جماعت، و برخی اوصاف اقتصادی از قبیل انفاق نمودن و اوصاف سیاسی همانند امر کننده به خوبی­ها و نهی کننده از بدیها را بر شمرده است.

    کلید واژه ها­: مومنان، اجتماع، سیمای اجتماعی، همنوعان، اوصاف اجتماعی

     

    موضوعات: رشته تفسیر و علوم قرآن  لینک ثابت
     [ 11:13:00 ق.ظ ]




    عنوان پایان نامه:

    بررسی آثار خودشناسی از منظر آیات و روایات

     

     

     

    نام و نام خانوادگی:معصومه نظری

    نام رشته: تفسیر و علوم قرآن

    موضوع: بررسی آثار خودشناسی از منظر آیات و روایات

    استاد راهنما: حجت الاسلام و المسلمین جناب آقای دکتر حمید محمدی راد

    استاد مشاور: حجت الاسلام و المسلمین جناب آقای دکتر سجاد یوسفی

    استاد داور: حجت الاسلام و المسلمین جناب آقای دکتر سید ضیاءالدین علیا نسب

    تاریخ دفاع: 1394/05/21

     

     

     

    چکیده:

     

        در دنیای معاصر مباحث مربوط به خود شناسی از مهمترین مسائل مورد تأکید اندیشمندان جامعه بشری و همچنین جمیع ادیان آسمانی محسوب می‌شود. مسائل پیرامون خودشناسی از زوایای گوناگون قابل تأمل و بررسی بود. این بررسی می‌توانست از نگاه شناختی،عاطفی، اجتماعی و اخلاقی باشد، لکن ارزیابی جامع، زمانی بود که همه ویژگی های انسانی او را در نظر بگیرد، به نظر می‌رسید نگاه قرآنی و روایی از چنین جامعیتی برخوردار باشد. در این پژوهش، با شیوه توصیفی- تحلیلی آثار خودشناسی از منظر آیات و روایات اسلامی، بررسی شده است. خویشتن‌شناسی بر اساس نگرش قرآن، در مجموعه روابط فرد با خدا، خود، مردم و طبیعت، افزون بر پیشگیری از اختلال و انحراف، تأثیر تصحیحی و ارتقایی می‌گذارد تا او به اهداف عالی انسانی، به ویژه قرب الهی نایل آید. همچنین خویشتن شناسی با توجه به نگرش قرآنی و روایی، اثر شناخت خود را مبدأ شناسی، معاد شناسی، قرآن شناسی، هدایت یافتن، حرکت در مسیر حق و در نهایت رسیدن به سعادت مطرح کرده است. کسی که به مطالعه درون می پردازد و با هدایت الهی و راهنمایی های انبیاء به خود شناسی می‌پردازد در خویش می‌یابد که رابطه ناگسستنی شناختی، گرایشی و عاطفی با پروردگار دارد؛ کمال خواه و ارتقا طلب و آزادی خواه است و تمایل به رهایی از هر گونه قید و بند و موانع نیل به کمال در او وجود دارد؛ به خیر و خوبی و فضیلت خواهی گرایش دارد و حق‌پذیر است؛ حقیقت‌جو است و زیبایی را دوست دارد؛جاوید خواه است و سعادت و خوشبختی همیشگی را جستجو می کند؛ دارای حب ذاتی است و دوست دارد به دیگران نیز محبت کند؛ عزت‌خواه، لذت خواه و آرامش طلب است.

     کلمات کلیدی:

    خود، فطرت، نفس، معرفت، خودشناسي، آثار خود شناسی

     

    موضوعات: پایان نامه سطح 3, رشته تفسیر و علوم قرآن  لینک ثابت
    [چهارشنبه 1395-05-27] [ 10:10:00 ق.ظ ]




    عنوان پایان نامه:

    نقش انفاق و بخل در تقدیم و تأخیر اجل از دیدگاه قرآن و سنّت
     

     

     

    نام و نام خانوادگی: هاجر نظری                                                                                     

    نام رشته: تفسیر و علوم قرآن

    موضوع: نقش انفاق و بخل در تقدیم و تأخیر اجل از دیدگاه قرآن و سنّت

    استاد راهنما: حجت الاسلام و المسلمین جناب آقای دکتر حمید محمدی راد

    استاد مشاور: حجت الاسلام و المسلمین جناب آقای دکتر کریم علی محمدی

    استاد داور: حجت الاسلام و المسلمین جناب آقای دکتر

    تاریخ دفاع: 1393/11/29

     

     

    چکیده:

    ‏عمر و استفاده­ ی بهینه از آن برای نیل به اهداف و آمال هماره برای تمامی انسان­ها در طول ادوار مختلف حایز اهمیت بوده ‏است. انسان همیشه در تلاشی سیری ناپذیر در پیمودن راه خود بوده است، لیکن تقدیر ناگزیر الهی که از آن به مرگ یاد می­­ شود او را در راهی ناتمام به کام خویش می­ کشاند و انسان را از دست یافتن به آرزوهای کوچک و بزرگ خویش کوتاه ‏می­ دارد. از این رو دغدغه­ ای در ذهن شکل می­ گیرد که ماهیت این تفاوت مدت عمر انسانی در چیست؟ این مسأله از دیرباز مطرح بوده و حتی با ظهور اسلام ‏با به بوجود آمدن مباحث کلامی برای متفکران اسلامی مورد سؤال بوده است که سخنان حضرت ختمی مرتبت و ‏ائمه­ ی اطهار(علیهم السلام) در این زمینه، چون چراغی در مسیر تاریک ‏ابهامات همواره پرتو افشانی کرده است.‏

    با نگاهی بر متون دینی  چنین به نظر می رسد که اعمال انسان  نقش غیر قابل انکاری  بر تغییر اجل دارند و نقش ‏بسزای انفاق و بخل نیز به عنوان مصادیقی از اعمال انسان در تغییر اجل معلق مشهود است که هم از جنبه­ ی اجتماعی و ‏هم فردی درخور تحلیل و بررسی می­ باشد.

    در پژوهش حاضر مسأله­ ی فوق با تکیه بر آیات و روایات با عنوان « نقش انفاق و بخل در تقدیم و تأخیر اجل از دیدگاه قرآن و سنّت » مورد ‏توصیف و تحلیل قرار گرفته است وسعی بر آن بوده تا از منابع معتبر و دست اول استفاده شود و در  این ورطه به کسب معرفت ‏در نقش انسان و اعمالش در تقدیم و تأخیر اجل و  شناخت از انفاق صحیح و پرهیز از بخل و نمود آن در عمر انسان ‏همت گمارده است. ‏

    کلید واژه­ ها: اجل، انفاق، بخل، اجل معلق، اجل مسمی.‏

    موضوعات: پایان نامه سطح 3, رشته تفسیر و علوم قرآن  لینک ثابت
    [چهارشنبه 1395-05-20] [ 02:03:00 ب.ظ ]




    عنوان پایان نامه:

    اخلاق سیر و سفر از دیدگاه آیات و روایات
     

     

    نام و نام خانوادگی: فریده محمودی                                                                                

    نام رشته: تفسیر و علوم قرآن

    موضوع: اخلاق سیر و سفر از دیدگاه آیات و روایات

    استاد راهنما: حجت الاسلام و المسلمین جناب آقای دکتر محمد سبحانی

    استاد مشاور: حجت الاسلام و المسلمین جناب آقای دکتر حمید محمدی راد

    استاد داور: حجت الاسلام و المسلمین جناب آقای دکتر سیّد ضیاءالدین علیا نسب

    تاریخ دفاع: 1394/04/31

     

     

     

    چکیده:

     عنوان پایان نامه حاضر “اخلاق سیر وسفر از دیدگاه آیات  و روایات” می باشد.

    هدف از نگارش این پایان نامه شناخت اخلاق واهمیت سیر و سفر می باشد. یکی از ضروریات زندگی اجتماعی بشر، از ابتدای خلقت تا کنون، ارتباط از راه­های مختلف بوده است و«سیر و سفر» مهم­ترین و مؤثرترین عامل، جهت برقراری ارتباط در زمینه­ های مختلف فرهنگی، سیاسی، اجتماعی و اقتصادی می­ باشد و با توجه به هدفدار بودن خلقت جهان هستی و پدیده­ های آن به ویژه انسان، سیر و سفر انسان­ها نیز هدفدار است و نقش سازنده، هدایت­ گر و تکامل بخش بودن آن، به طور آشکار در قرآن مجید و احادیث بیان شده است. از این­ رو یکی از بنیادی­ ترین نیازهای انسان محسوب می­ شود و بخش اجتناب­ ناپذیر حیات بشر است ، بنابراین ضرورت پرداختن به این موضوع کاملاَ احساس می شود.

    نتیجه تحقیق اینکه : امروزه با گسترش جوامع بشری و پیچیده شدن ارتباطات و افزوده شدن مشکلات و گرفتاری­ های بشر یکی از راه­های کاهش پیامدهای این پدیده، اهمیت دادن به سیر و سیاحت در جهت پرورش و رشد شخصیت اخلاقی و فرهنگی و ظهور شخصیت حقیقی انسان­ها می­ باشد. در سایه­ ی سیر و سفر حق و حقیقت برای انسان آشکار شده و او را به کمالات روحی و سجایای اخلاقی رهنمون می­ کند و در پرتو آن خوی افراد ، همچون آیینه ­ای آشکار می­ شود و در سایه­ ی همین شناخت است که پختگی افراد نمایان و کمال آن­ها آشکار می­ گردد.

    بر این اساس این تحقیق با روش کتابخانه ای و به صورت توصیفی انجام شده است.

    کلید واژه ها: اخلاق، سیر، سفر، مسافرت، آداب ، سیاحت ، گردشگری

    موضوعات: پایان نامه سطح 3, رشته تفسیر و علوم قرآن  لینک ثابت
     [ 01:51:00 ب.ظ ]




    عنوان پایان نامه:

    پژوهش تاریخی پیش گویی های قرآن
     

     

    نام و نام خانوادگی: عزیزه اصغری                                                                                   

    نام رشته: تفسیر و علوم قرآن

    موضوع: پژوهش تاریخی پیش گویی های قرآن

    استاد راهنما: حجت الاسلام و المسلمین جناب آقای دکتر سید ضیاءالدین علیا نسب

    استاد مشاور: حجت الاسلام و المسلمین جناب آقای دکتر کریم علی محمدی

    استاد داور: حجت الاسلام و المسلمین جناب آقای دکتر غلامحسن محرمی

    تاریخ دفاع: 1393/03/20

     

     

     

    چکیده:

     

    موضوعات: پایان نامه سطح 3, رشته تفسیر و علوم قرآن  لینک ثابت
     [ 01:18:00 ب.ظ ]




    عنوان پایان نامه:

    تأثیر وسوسه­ های خداگریزانه­ ی شیطان از دیدگاه قرآن


     

     

    نام و نام خانوادگی: سیده عبدی                                                                                                  

    نام رشته: تفسیر و علوم قرآن

    موضوع: تأثیر وسوسه­ های خداگریزانه­ ی شیطان از دیدگاه قرآن

    استاد راهنما: حجت الاسلام و المسلمین جناب آقای دکتر کریم علی محمدی

    استاد مشاور: حجت الاسلام و المسلمین جناب آقای دکتر سیّد ضیاء الدین علیانسب

    استاد داور: حجت الاسلام و المسلمین جناب آقای دکتر حمید ملکی

    تاریخ دفاع:1393/02/25

     

     

     

    چکیده:

    انسان، موجودی کمال­ جو بوده و همواره در پی شناخت کمال و راه رسیدن به آن است، بنابراین برای طی طریق، باید موانع را شناسایی کند که یکی از این موانع، و سرچشمه­ ی اکثر گناهان و صفات ناپسند، شیطان می­ باشد؛ این شیطان سرکش، قسم یاد کرده که از هر فرصتی برای انحراف­ انسان، تلاش کند؛ گاهی از طریق آرایش زشتی­ ها و زیبا جلوه دادن امکانات دنیوی و گاهی با وعده­ های فریبنده، چون تسویف و وعده به بخشش­ های بی­جا، اسباب گمراهی انسان را فراهم می­ کند؛ این اغوا و گمراه­ سازی، هرگز با اجبار و سلب آزادی و اختیار، از انسان نمی­ باشد بلکه شیطان، تنها قدرت بر وسوسه ودعوت بر گناه دارد، و انسان با لبیک­ گویی به شیطان، راه خویش را انتخاب کرده و پیامدهای اخلاقی را در سایه­ی این ولایت­ پذیری وی، عاید خویش می­ کند لذا، با وجود چنین پیامدهایی و این­که شیطان با وسوسه­ های خویش در صدد گمراهی انسان می­ باشد؛ با استفاده از روش اسنادی، به توضیح تأثیری که وسوسه­ های شیطان، در دوری انسان از خدای متعال دارد؛ خود را موظف به تدوین این نوشتار، با عنوان تأثیر وسوسه­ های خداگریزانه­ ی شیطان از دیدگاه قرآن کرده تا شیطانی را که از هر طریق ممکن، در صدد اغوای انسان بوده شناسایی کند و در مقابل وسوسه ­های وی، بایستد تا بدین وسیله، تأثیرات ضداعتقادی و ضداخلاقی که در وجود انسان پدیدار می­ شود، را ریشه کن نماید.

     

    کلید واژه ­ها: شیطان، وسوسه، مهارت، مهلت

    موضوعات: پایان نامه سطح 3, رشته تفسیر و علوم قرآن  لینک ثابت
     [ 12:44:00 ب.ظ ]




                  عنوان پایان نامه: روحیه جهادی و آثار آن در قرآن

     

     

    نام و نام خانوادگی: فریبا علیزاده اصل

    نام رشته: تفسیر و علوم قرآن

    موضوع: روحیه جهادی و آثار آن در قرآن

    استاد راهنما: حجت الاسلام و المسلمین جناب آقای دکتر کریم علی محمدی

    استاد مشاور: حجت الاسلام و المسلمین جناب آقای دکترسید ضیاءالدین علیانسب

    استاد داور: حجت الاسلام و المسلمین جناب آقای دکتر محمد مهدی کریم نیا

    تاریخ دفاع:1394/4/31

     

     

     

    چکیده:

       جهاد به معنای نهایت کوشش در انجام کار است و در اصطلاح اسلامی به معنای جنگ در راه خداست. این جنگ در دو جبهه بیرونی و درونی مطرح شده است. جبهه بیرونی نبرد با کافران و منافقان است و جبهه درونی شامل شیطان و هوای نفس می شود. نهایت نبرد در جبهه بیرونی یا پیروزی بر دشمن و یا نوشیدن شهد شهادت و تعالی است، و نهایت نبرد درونی تکامل و سعادت و مرگ شهادت گونه است. زیرا مومن مجاهد، با نفس، در جنگ با شیطان، تا آخرین لحظه زندگی جنگیده و شهید از دنیا می رود. اکنون برای تصویر روحیه جهادی باید ویژگی های مومن مجاهد (چه جهاد بیرونی و چه جهاد درونی) را بررسی کرد .برای این کار باید به معنای زندگی از دیدگاه اسلام پرداخت. امور زیر در معنای زندگی اثر گذار است.جهان بینی، اعتقاد به مبدا و معاد و راهنما…توجه به سبک زندگی برآمده از جهان بینی ناب اسلامی باعث شناخت وظایف فردی و اجتماعی و اخلاق فاضله اسلامی می گردد. بنابراین فرد دارای روحیه جهادی، دارای باورهای اصیل دینی و عمل صالح و نیت خالص است و در زندگی خود دارای بیشترین تلاش و بازدهی و کم ترین هزینه است. در همه کارهای فردی و اجتماعی خود، همواره پر تلاش است و همانند رزمنده­ای که در سنگر مراقب دشمن است، لحظه­ای غافل نمی­ماند.

    بر اساس این الگو می توان در بخش های اقتصادی، فرهنگ ، حکومت و سیاست و… این روحیه را تحلیل کرد.در قرآن به صورت صریح به روحیه جهادی اشاره نشده، بلکه به جهاد و مسائل آن پرداخته است. بنابراین با جستجو در آیات و روایات، مباحث روحیه جهادی را استخراج و تبیین نمودیم. نتیجه ای که بدست آمد اینکه اگر بتوانیم در خویشتن روحیه جهادی ایجاد نماییم و در سایرین نیز تاثیر گذار باشیم و اعتقاد مردم را نسبت به دین اسلام تقویت نماییم، چه تهاجم نظامی، چه فرهنگی و… نمی تواند در جامعه رسوخ کند و هر کس در هر جایگاهی با آن مقابله خواهد نمود و این ممکن نیست مگر با مدیریت جهادی و روحیه جهادی همگانی.

    کلید واژه­ ها: روحیه، جهاد، ایثار، جنگ، روحیه جهادی

     

    موضوعات: پایان نامه سطح 3, رشته تفسیر و علوم قرآن  لینک ثابت
    [چهارشنبه 1395-05-13] [ 01:13:00 ب.ظ ]




    عنوان پایان نامه:  نقد و بررسی فرقه قرآنیون

     

    نام و نام خانوادگی: سیده معصومه موسوی هریس                                                      

    نام رشته: تفسیر و علوم قرآن

    موضوع: نقد و بررسی فرقه قرآنیون

    استاد راهنما: حجت الاسلام و المسلمین جناب آقای دکتر کریم علی محمدی

    استاد مشاور : حجت الاسلام والمسلمین جناب آقای دکتر علی عباسیان

    استاد داور: حجت الاسلام والمسلمین جناب آقای دکتر سید رضا مؤدب

    تاریخ دفاع: 1394/11/27

     

     

     چکیده

    خداوند تبارک و تعالی قرآن را بعنوان کتابی برای هدایت مردم بر پیامبراکرم (صلی‌الله‌علیه‌وآله‌) نازل کرد تا درکنارسنت نبوی نجات بخش بشر وترسیم کننده سیرکمال بشریت به سوی یگانه معبود هستی باشد. قرآن زمانی که در کنار سنت قرار بگیرد و برای تفسیر وتبین قرآن به سنت رجوع شود، می توان به حقیقت نزول این کتاب که همان هدایت انسان وبشریت است، رسید؛ ولی با بررسی تاریخ متوجه می شویم که نگاه به این  جریان نگاه یکسانی نبوده است. علی رغم سفارش پیامبراکرم(صلی‌الله‌علیه‌وآله‌) به اخذ سنت درکنار قرآن وآیات قرآن مبنی براطاعت از پیامبر (صلی‌الله ‌علیه ‌وآله‌) ،می بینیم گروهی بنا به دلایل سیاسی فریاد« حسبنا کتاب الله» سردادند وسنت را  در برابر خواسته های خود سد محکمی دیدند ،از این رو برای نائل آمدن به هوا و هوس های خود سنت را کنار زدند و زمینه ساز افتراق سنت از قرآن شدند. جدایی سنت از قرآن و اکتفا به قرآن  ابتدا با منع تدوین سنت توسط خلفا صورت گرفت.در قرون معاصر نیز گروهی به خاطروجود گزارشات مخالف با عقل سلیم که بیشتر ناظر به حوزه حدیثی اهل سنت بود، به مخالفت با این قسم از روایات برخواستند، هرچند در ابتدای این مسیر منکر حجیت سنت به طور کلی نبودند ولی به مرور زمان با مطرح کردن شبهاتی قائل به بی اعتباری سنت در برابر قرآن شدند؛ البته در دو قرن اخیر در دو حوزۀ هند ومصر ، شکلی نسبتاً منسجم به خود گرفت. رساله حاضر به بررسی افکار و شبهات این جریان که به فرقه قرآنیون نام گرفته ، پرداخته است. بررسي شخصيت‌ها و انديشه ‌هاي قرآنيون نشان مي‌دهد كه آنان روشن‌فكران و تجدد‌خواهاني هستند كه با هدف ارائة تفسيري امروزي از دين و آيات قرآن كه با تفكرات و انديشه‌هاي حاكم بر جهان امروز هماهنگ باشد، به تفسير جديدي از دين و قرآن روي آورده‌اند.  بنابراین نظريات و تفسيرهاي آنان نشان مي‌دهد كه با تطبيق بسياري از مباني و اقتضائات تجدد‌خواهي بر آيات قرآن ،گسترده‌ترين بستر را براي تفسير به رأي در تفسير قرآن فراهم آورده‌اند.                                 

      کلید واژه : قرآنیون ، قرآن بسندگی، سنت ، منکران سنت

     

     

    موضوعات: پایان نامه سطح 3, رشته تفسیر و علوم قرآن  لینک ثابت
     [ 11:20:00 ق.ظ ]