موضوع انجمن: علوم قرآن- تاریخ قرآن

منبع مطالعاتی: تاریخ قرآن آیت الله معرفت

تاریخ تشکیل جلسه: 95/08/25

محدوده بحث: پاسخ به سوالات و جمع بندی بحث شطح

استاد محترم: جناب آقای دکتر اسماعیل دخیلی

تعداد اعضاء: 6 نفر

 


چکیده ی بحث:

سیر و سلوک مانند پله های نردبان است که هرکس به توان خود بالا می¬رود.ولی اگر وارد سیر در این نردبان شد، نباید از ادامه راه باز ایستاد، بلکه باید بالا رفته و مرحله شطح را رد نمود.در این وادی یا باید برای رد شطح و گذشتن از بیهودگی¬ها سیر طریق را تا نهایت ادامه داد یا وارد این راه نشد. البته طی طریق در این راه بدون راهنمایی استاد طریق ناممکن است.
علت مذمت مولوی
او حرف¬های تازه¬ای می¬زده که که بالطبع مخالف هم داشت. او صوفی مسلمانی بود که گاهی قیود فقه را می¬شکست.لذا صوفی مبادی اخلاقی و فقه¬گریز بود. فقه ما را از برخی اعمال بازمی¬دارد. مثل سماع و رقص صوفیانه که مولوی اهل آن بوده و هنوز هم صوفیان مسلمان مراسم سماع و رقص صوفیانه دارند و سالی یکبار در گونیه گردآمده رقص و عبادات صوفیانه می¬کنند.
تفاوت عقل نظری و عملی:
عقل عملی در وادی عمل است و مواد آن دانش بشری است که تقویتش می¬کند.در توصیف عقل نظری می¬توان آن را توصیف به نوعی مهارت ذاتی کرد. تفاوت بین این دو را با بیان یک مثال بهتر می¬توان فهمید:مربی ورزش که در حکم عقل نظری است و بیشتر تئوری و اطلاعات است، اما ورزشکار که مهارتش بیشتر بوده اما اطلاعاتش کم است در حکم عقل عملی است.در عرفان نیز برخی تئوری آن را می¬دانند اما برخی خود عارفند.

مبعث پیامبر در مورد رسالت پیامبر بوده، اما ایشان از زمان تولد با توجه به معجزاتی که از ایشان دیده شده نبی بوده¬اند.پس مبعث شروع رسالت ایشان بوده نه نبوت ایشان. یعنی بعد 40 سالگی آمادگی برای امر مهم رسالت را پیدا کردند.در این راستا اولین مأموریت ایشان قبولاندن این امر به اقوام و خویشان خویش بوده چرا که تا کسی را خانواده¬اش نپذیرند، به طریق اولی دیگران هم نمی¬پذیرند.
شعب ابیطالب
بهترین فرصت برای پیامبر بوده تا یاران خویش را برای امر مهم ترویج اسلام تربیت و مهیا کند.
اولین آیات نازل شده
اولین آیات نازل شده 5 آیه ابتدایی سوره علق بوده در روز بعثت، البته با توجه به اینکه پیامبر از همان ابتدای رسالت نماز می¬خوانده، لذا سوره حمد همان زمان نازل شده و بعد از علنی شدن رسالت با تاخیر سه ساله دوباره نازل شده است. به همین دلیل این سوره را سبع من المثانی خوانده¬اند.
با تدبری در آیات ابتدایی سوره مزمل و مدثر می¬توان فهمید آیات ابتدایی سوره مزمل پیامبر را برای دریافت وحی آماده می¬کند.آیات ابتدایی سوره مدثر ایشان را برای ابلاغ وحی آماده می¬کندو بیان¬گر دعوت علنی ایشان است.

گزارش نویس: نسرین نقدی، طلبه ورودی 95

 

موضوعات: سیرمطالعاتی تفسیر و علوم قرآن  لینک ثابت
آراي كاربران براي اين مطلب
5 ستاره:
 
(1)
4 ستاره:
 
(0)
3 ستاره:
 
(0)
2 ستاره:
 
(0)
1 ستاره:
 
(0)
1 رأی
ميانگين آراي اين مطلب:
5.0 stars
(5.0)
نظر از: عابدی [عضو] 
5 stars

با سلام و خدا قوت
دهه فجر، خوش آمدی که با آمدنت، سوز و سرما از شهرو دیارمان‏گریخت، برفهای بهمن با حرارت ایمان و اخلاص، آب حیات شد. دهه فجرمبارک
ممنون میشم از وبلاگ ما در لینک زیر دیدن کنید
https://kowsarblog.ir/admin.php?ctrl=items&blog=2304&p=328205

1395/11/14 @ 12:14


فرم در حال بارگذاری ...