انجمن پژوهشی حوزه علمیه الزهراء سلام الله علیها سطح 3 خواهران تبریز
 
 


بهمن 1396
شن یک دو سه چهار پنج جم
 << < جاری> >>
  1 2 3 4 5 6
7 8 9 10 11 12 13
14 15 16 17 18 19 20
21 22 23 24 25 26 27
28 29 30        





جستجو




رتبه

     



    قالَتْ علیها السلام :

    … وَ النَّهْىَ عَنْ شُرْبِ الْخَمْرِ تَنْزیها عَنِ الرِّجْسِ، وَاجْتِنابَ الْقَذْفِ حِجابا عَنِ اللَّعْنَةِ، وَ تَرْكَ السِّرْقَةِ ایجابا لِلْعِّفَةِ.

    (ریاحین الشّریعة : ج 1، ص 312، فاطمة الزهراء علیها السلام : ص 360، قطعه اى از خطبه طولانى و معروف آن مظلومه .)

    خداوند متعال منع و نهى از شرابخوارى را جهت پاكى جامعه از زشتى‌ها و جنایت ها؛ و دورى از تهمت ها و نسبت هاى ناروا را مانع از غضب و نفرین قرار داد؛ و دزدى نكردن ، موجب پاكى جامعه و پاكدامنى افراد مى گردد.

    موضوعات: مراسم ها و مناسبت ها  لینک ثابت
    [چهارشنبه 1396-11-25] [ 09:30:00 ق.ظ ]




     

    کار طلاب جوان در اوائل انقلاب مانند کار زنبور عسل بود

    اگر جامعه‌ی روحانیت نبود، این انقلاب پیروز نمی شد؛ تا صد سال دیگر هم پیروز نمی شد. روشنفکران سیاسی ما که بعضی‌شان هم آدم های خوبی بودند، دلسوز هم بودند - همه، آدمهای ناراه و منحرفی نبودند - توانائی‌اش را نداشتند، مقبولیت نداشتند، در بین مردم نفوذ نداشتند، نمی توانستند بر دلهای مردم حکومت کنند. آن که می توانست اولاً از حیث سطح، تمام کشور را فرا بگیرد، ثانیاً از حیث عمق و تأثیر، تا اعماق دلها نفوذ کند، روحانیت بود؛ که همه جا بود.
    بنده یک وقتی در اوائل انقلاب، این آیه‌ی شریفه‌ی سوره‌ی نحل را خواندم: «اعوذ باللّه من الشّیطان الرّجیم. وَأَوحىٰ رَبُّكَ إِلَى النَّحلِ أَنِ اتَّخِذي مِنَ الجِبالِ بُيوتًا وَمِنَ الشَّجَرِ وَمِمّا يَعرِشونَ، ثُمَّ كُلي مِن كُلِّ الثَّمَراتِ فَاسلُكي سُبُلَ رَبِّكِ ذُلُلًا ۚ يَخرُجُ مِن بُطونِها شَرابٌ مُختَلِفٌ أَلوانُهُ فيهِ شِفاءٌ لِلنّاسِ ۗ إِنَّ في ذٰلِكَ لَآيَةً لِقَومٍ يَتَفَكَّرونَ».(۱)

    گفتم بله، این جوانهای طلبه مثل زنبورهای عسل رفتند بر روی گلهای معرفتی که از بیان امام روئیده بود، نشستند تغذیه شدند، بعد راه افتادند به سرتاسر کشور، به مردم عسل دادند، به دشمنان نیش زدند؛ هم عسل، هم نیش؛ نیش و نوش با هم. از هیچ دسته‌ای، از هیچ حزبی، از هیچ جمعیت دیگری غیر از روحانیت، این کار برنمی‌آمد. و اگر این نمی شد، این انقلاب اجتماعی به وقوع نمی پیوست؛ انقلابی که همان شعاری که در تهران روز عاشورا داده می شود، در فلان کوره‌دهِ یک استان دورافتاده هم مردم راهپیمائی می کنند، همان شعار را می دهند، همان حرف را می زنند، همان درخواست را می کنند. این می شود انقلاب اجتماعی؛ که نتیجه‌اش سقوط آنچنان حکومتی است، و تشکیل اینچنین نظامی. استقامت و استحکام و ریشه‌داری این نظام به گونه‌ای است که به توفیق الهی، قرنها این نظام پابرجا خواهد بود.۱۳۹۱/۰۷/۱۹

    بیانات در دیدار علما و روحانیون خراسان شمالی

    قرآن
    ۱ ) سوره مبارکه النحل آیه  68 و 69

    ترجمه:
    سپس از تمام ثمرات (و شیره گلها) بخور و راه‌هایی را که پروردگارت برای تو تعیین کرده است، براحتی بپیما! «از درون شکم آنها، نوشیدنی با رنگهای مختلف خارج می‌شود که در آن، شفا برای مردم است؛ به یقین در این امر، نشانه روشنی است برای جمعیّتی که می‌اندیشند.

     

    http://farsi.khamenei.ir/newspart-index?tid=1186

    موضوعات: مراسم ها و مناسبت ها  لینک ثابت
    [چهارشنبه 1396-11-18] [ 11:38:00 ق.ظ ]




     

    دربارة تاریخ شهادت حضرت زهرا (س) روایات مختلفی وجود دارد است. و از چهل روز تا شش ماه بعد از رحلت پیامبر(ص) بیان شده است. اما میان علمای شیعه، دو احتمال معتبر است: هفتاد و پنج روز بعد از رحلت پیامبر (ص) یا نود و پنج روز بعد از رحلت ایشان.


    بنابراین با توجه به رحلت پیامبر اسلام(ص) در بیست و هشتم صفر، بنا به روایت هفتاد و پنج روز، در مورخه سیزدهم تا پانزدهم جمادی الأوّل، شهادت حضرت زهرا(س) است و این ایام را فاطمیة اوّل می‌ خوانند.


    اما بنا به روایت نود و پنج روز، شهادت حضرت(س) در سوم تا پنجم جمادی الثانی است و این ایام را فاطمیة دوم می‌ خوانند.
    بنابراین؛ ایام فاطمیه جمعا ۶ روز می باشد، ۳ روز در ماه جمادی الاول و ۳ روز در ماه جمادی الثانی. فاطمیه اول از ۱۳ تا ۱۵ جمادی الاول است و فاطمیه دوم از سوم تا پنجم جمادی الثانی می باشد.

    و شاید علت اینکه سه روز در هر ماه بعنوان روز شهادت آن حضرت(س) معرفی شده است به این دلیل است که این احتمال وجود دارد که ماههای قمری از رحلت پیامبر(ص) تا شهادت حضرت زهرا(س)، ۲۹ روز بوده باشند، حال آنکه در صورت کامل بودن ماههای قبل، روز شهادت ۱۳جمادی الاول و یا سوم جمادی الثانی خواهد بود. چرا که طبق تقویم، حداکثر سه ماه قمری ۲۹ روزه و حداکثر ۴ ماه قمری ۳۰ روزه می توانند پشت سر هم قرار گیرند.

    اما در عرف، به دهه دوم جمادی الاول، از دهم تا بیستم جمادی الاول که بنابر قول ۷۵ روز، شهادت آن بانوی بزرگوار در آن واقع شده است دهه فاطمیه اول و به دهه اول جمادی الثانی از اول تا دهم جمادی الثانی، که طبق قول ۹۵ روز، شهادت حضرت زهرا(س) در آن واقع شده است، دهه فاطمیه دوم گفته می شود.

    موضوعات: مراسم ها و مناسبت ها  لینک ثابت
     [ 10:23:00 ق.ظ ]




     

     

    حضرت زینب س

    موضوعات: مراسم ها و مناسبت ها  لینک ثابت
    [سه شنبه 1396-11-03] [ 09:17:00 ق.ظ ]




    القاب حضرت زینب سلام الله علیها

     

    عالمه غير معلمه : داناى نياموخته

    فهمة غير مفهمه : فهميده بى آموزگار كعبة الرزايا: قبله رنجها.

    نائبة الزهراء: جانشين و نماينده حضرت زهرا (س)

    نائبة الحسين : جانشين و نماينده حضرت حسين (ع)

    مليكة الدنيا: ملكه جان ، شهبانوى گيتى

    عقيلة النساء: خردمند بانوان .

    عديلة الخامس من اهل الكساء: همتاى پنجمين نفر از اهل كساء.

    شريكة الشهيد: انباز شهيد.

    كفيلة السجاد: سرپرست حضرت سجاد.

    ناموس رواق العظمه : ناموس حريم عظمت و كبريايى .

    سية العقائل : بانوى بانوان خردمند.

    سر ابيها: راز پدرش على (ع)

    سلالة الولاية : فشرده و خلاصه و چكيده ولايت .

    وليدة الفصاحة : زاده شيوا سخنى .

    شقيقة الحسن : دلسوز و غمخوار حضرت حسن (ع).

    عقيلى خدر الرسالة : خردمند پرده نشينان رسالت .

    بليغة : سخنور رسا.

    فصيحة : سخنور گويا.

    صديقة الصغرى : راستگوى كوچك (در مقابل صديقه كبرى ).

    الموثقة : بانوى مورد اطمينان .

    عقيلة الطالبين : بانوى خردمند از خاندان حضرت ابوطالب (و در بين طالبيان ).

    الفاضلة : بانوى با فضيلت .

    الكاملة : بانوى تام و كامل .

    عابدة آل على : پارساى خاندان على

    عقلية الوحى : بانوى خردمند وحى

    شمسة قلادة الجلالة : خورشيد منظومه بزرگوارى و شكوه .

    نجمة سماء النبالة : ستاره آسمان شرف و كرامت .

    المعصومة الصغرى : پاك و مطهره كوچك .

    قرينة النوائب : همدم و همراه ناگوارى ها.

    محبوبة المصطفى : مورد محبت و محبوب حضرت رسول (ص).

    قرة عين المرتضى : نور چشم حضرت على (ع).

    صابرة محتسبة : پايدارى كننده به حساب خداوند براى خداوند.

    عقيلة النبوة : بانوى خردمند پيامبرى .

    ربة خدر القدس : پرونده پرده نشينان پاكى و تقديس .

    قبلة البرايا: كعبه آفريدگان .

    رضيعة الوحى : كسى كه از  وحى شير مكيده است .

    باب حطة الخطايا: دروازه آمرزش گناهان .

    حفرة على و فاطمه : مركز جمع آورى دوستى و محبت على (ع) و فاطمه (س).

    ربيعة الفضل : پيش زاده فضيلت و برترى .

    بطلة كربلاء: قهرمان كربلا.

    عظيمة بلواها: بانويى كه امتحانش بس بزرگ بود.

    عقلية القريش : بانوى خردمند از قريش .

    الباكية : بانوى گريان .

    سليلة الزهراء: چكيده و خلاصه حضرت زهرا (س).

    امنية الله : امانت دار الهى .

    آية من آيات الله : نشانى از نشانه هاى خداوند.

    مظلومة و حيدة : ستمديده بى كس .

    http://old.aviny.com/occasion/ahlebeit/bastegan/zeinab/veladat/88/Zendeginameh.aspx

    موضوعات: مراسم ها و مناسبت ها  لینک ثابت
     [ 09:04:00 ق.ظ ]




    موضوع سیر مطالعاتی: علوم قرآنی

    منبع مطالعاتی: تاریخ قرآن آیت الله معرفت

    تاریخ تشکیل جلسه: 96/07/26

    محدوده بحث: نزول قرآن

    استاد محترم: جناب آقای دکتر مهدوی

    تعداد اعضاء: 7 نفر

     

    چکیده:

     

    موضوعات: سیرمطالعاتی تفسیر و علوم قرآن  لینک ثابت
    [یکشنبه 1396-11-01] [ 01:44:00 ب.ظ ]